Pedagog szkolny

 

GODZINY PRACY

PEDAGOGA SZKOLNEGO

rok szkolny 2020/21

PONIEDZIAŁEK

08.45 – 13.45

WTOREK

8.00 – 12.50

ŚRODA

8.45 – 10.45

11.30 – 12.30

CZWARTEK

7.30 – 9.30 (Dobrzyń)

9.40 – 13.35

11.30 – 12.55

PIĄTEK

7.30 – 8.00

8.45 – 11.30

8.06.2020

Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne V

 

1.06.2020

Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne IV

 

25.05.2020

Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne III

18.05.2020

Propozycje zajęć korekcyjno – kompensacyjnych cz. II

 

11.05.2020

Propozycje ćwiczeń w ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych

23.04.2020

JAK ZATRZYMAĆ NASTOLATKA W DOMU W CZASIE PANDEMII

W związku z sytuacją zawieszenia działalności dydaktyczno – wychowawczej szkół, a tym samym brakiem możliwości bezpośredniej rozmowy, proszę o kontakt mailowy w przypadku pytań związanych z wychowaniem lub edukacją dzieci pod adresem

rakat@op.pl
Pedagog szkolny: Katarzyna Raczkowska

Koronawirus – jak rozmawiać z dziećmi w sytuacjach kryzysowych ?

Rodzice stają przed nie lada wyzwaniem. Pandemia koronawirusa wzbudza strach i panikę nie tylko wśród dorosłych, ale również dzieci. Zamknięte szkoły, przedszkola, zakaz wychodzenia z domu, itp. to dowód na to, że sytuacja jest nietypowa. Zatem jak rozmawiać z dziećmi i jak wytłumaczyć im, że z powodu koronawirusa przez dłuższy czas muszą zostać w domu ?

Każde dziecko jest inne i w zupełnie inny sposób może zareagować na obecną sytuację. Z pewnością niektóre dzieci będą radosne i podekscytowane z powodu braku zajęć w placówkach, ponieważ mają czas na zabawy w domu. Ucieszą się, bo rodzice nie wychodzą do pracy i poświęcają im więcej czasu. Wrażliwe dzieci mogą odczuwać lęk i strach przed zmianami.

  • Obowiązkiem rodziców jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa swoim pociechom oraz ochrony przed zakażeniem koronawirusem.

  • Podstawą poczucia bezpieczeństwa u dzieci jest rozmowa z dorosłym. Rodzic powinien być przygotowany na trudne pytania, które mogą paść z ust dziecka. Czym jest koronawirus? Czy dziecko może się nim zarazić? Czy można umrzeć z tego powodu? To nie łatwe kwestie. Warto jednak spróbować nakreślić problem, jaki obecnie ma miejsce, aby dziecko nie czuło się zlekceważone, a jego uczucia bagatelizowane. Ilość przekazywanych informacji powinna być jednak dostosowana do wieku. Im dziecko starsze tym odpowiedzi mogą być bardziej szczegółowe i dokładniejsze.

  • Mnożenie kolejnych trudnych terminów (epidemia, choroba zakaźna, kwarantanna) nie są dobrym pomysłem. By wyjaśnić takie pojęcia, dobre są porównania do znanych dziecku rzeczy i sytuacji. Do wyjaśnienia najmłodszym, czym jest koronawirus, można posłużyć się darmową książeczką pt. „Cześć. Jestem wirus – kuzyn grypy i przeziębienia. Nazywają mnie koronawirus” napisaną przez psycholog Manuelę Monina Cruz (wersja polska do pobrania na: mamy.projekt.pl) W książeczce zawarte są najważniejsze informacje na temat SARS-CoV-2 wraz z kolorowymi ilustracjami i krótkimi zaleceniami odnośnie ochrony przed zakażeniem.

  • Podczas rozmowy należy być pewnym siebie, rzeczowym i szczerym. Nie można składać dzieciom obietnic, co do których spełnienia sami nie mamy pewności (np. to wszystko się zaraz skończy) i na które nie mamy wpływu. Lepiej powiedzieć dziecku, że zrobimy wszystko, aby nie zachorować. Na pytania dzieci należy odpowiadać w sposób spokojny i przemyślany. Dzieci są spokojne, kiedy widzą, że dorośli panują nad sytuacją. W przeciwnym razie dziecko przejmie lęk, który odczuwa mama i tata. Jeśli rodzic nie zna odpowiedzi na pytanie, lepiej przyznać to dziecku podkreślając, że bez względu na okoliczności zadba o jego bezpieczeństwo najlepiej jak potrafi. Informacje można zawsze uzupełnić podczas kolejnej rozmowy.

  • Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa to także pokazanie, że emocje jakie dziecko odczuwa są normalne i że dorośli też je odczuwają.

  • Należy pamiętać, że dzieciom zawsze należy mówić prawdę. Jest to podstawowa zasada. Dorośli często chcąc chronić dzieci wymyślają rożne historie. Wynika to z lęku o dziecko. Rodzicu nie bój się pokazać dziecku, że Ty też masz obawy związane z koronawirusem. Należy mówić dzieciom o swoich emocjach i jednocześnie zapewniać je, że wszystko mamy pod kontrolą. W takiej sytuacji dziecko uczy się rozpoznawania i nazywania emocji, których doświadcza.

  • Dzieci zwracając się do rodziców z pytaniami pokazują, że mama i tata są dobrym źródłem informacji. Warto wykorzystać ten gest ze strony dziecka i postarać się o pogłębienie wzajemnych relacji i pokazanie, że traktujemy dziecko jak partnera, który ma prawo być poinformowany o obecnej sytuacji. Takie praktyki zaowocują w przyszłości. Dziecko wiedząc, że rodzić nie bagatelizuje jego potrzeb i emocji, będzie chętnie korzystało z porad i wskazówek rodzica, odnośnie innych, ważnych dla niego spraw.

Opracowano na podstawie:

www.parenting.pl

www.stronazdrowia.pl

www.mamyprojekt.pl