Jak się uczyć – porady dla uczniów
Czy wiesz, że każdy z nas uczy się w troszkę inny sposób?! Jednym wiedza do głowy wchodzi jak czytają, innym jak słuchają a jeszcze innym jak chodzą z książką po pokoju.
„Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem”.
Konfucjusz
Każdy człowiek uczy się w charakterystyczny dla siebie sposób. Dysponując właściwą „instrukcją obsługi” mózgu, możemy dobrze wykorzystać i znacznie powiększyć własny potencjał umysłowy.
Jeśli jesteś wzrokowcem
Preferujesz naukę wizualną. Najlepiej uczysz się: patrząc, czytając, notując, rysując, oglądając, obserwując demonstracje.
- w czasie lekcji musisz dobrze widzieć nauczyciela, oglądaj prezentowane ilustracje, wykresy, diagramy,
- ucząc się języków, staraj się widzieć dane słowo oraz sprawdzaj w słowniku zapis fonetyczny,
- lepiej sam przeczytaj, niż słuchaj czytającego,
- ucz się za pomocą obrazów, pomocy graficznych i ilustracji w atrakcyjnej formie kolorystycznej,
- łatwiej rozwiążesz problemy matematyczne, jeśli wykorzystasz jako przykład zdjęcie lub rysunek realnego obiektu (np. dzielenie poprzez podzielenie ciasta),
- podkreślaj najważniejsze informacje w tekście,
- rób rysunki na marginesach,
- rób notatki, przede wszystkim w postaci map umysłu,
- zadbaj o prządek w swoim otoczeniu (bałagan rozprasza Cię i dekoncentruje).
- wieszaj w pokoju nauki kolorowe, przestrzenne, ładne plastycznie plansze, rysunki, mapy,
- możesz uczyć się przy muzyce i bez (hałas, muzyka, rozmowy nie rozpraszają Cię).
Jeśli jesteś słuchowcem
Preferujesz naukę odbieraną za pomocą bodźców słuchowych. Najlepiej uczą się aktywnie słuchając; zarówno siebie, jak i innych.
- najlepiej uczysz się poprzez słuchanie i mówienie w trakcie uczenia się,
- nagrywaj i odsłuchuj tekst, mów go własnymi słowami,
- dyskutuj, rozmawiaj o tym czego się uczysz,
- dla wzmocnienia zapamiętywania głośno powtarzaj słowa kluczowe,
- przeczytaj cały tekst na głos, by przekonać się, że zawarte są w nim wszystkie zaplanowane elementy,
- rozmawiaj o tekście, bierz udział w dyskusjach po przeczytaniu lektury,
- nie eliminuj subwokalizacji (czytanie „w myślach”),
- trenuj poprawną pisownię, powtarzaj zasady ortograficzne, sprawdzaj swoje prace po napisaniu, żeby unikać błędów, które mogą pojawiać się w zapisie,
- lepiej pracuj w ciszy – możesz mieć trudności z koncentracją i uczeniem się gdy w tle słychać muzykę.
Jeśli jesteś kinestetykiem
Preferujesz naukę powiązaną z ruchem. Najlepiej uczysz się dotykając, odbierając bodźce przez powierzchnię skóry i włączając emocje.
- angażuj w procesie nauki całe swoje ciało i mięśnie,
- zadbaj o ruch w czasie nauki (maszeruj, stukaj, podskakuj, itp.),
- aby dobrze zapamiętać szczegóły, korzystaj z technik kinestetycznych (naśladuj, odgrywaj, wystukuj rytm, rapuj, rymuj, kojarz z ruchem),
- prowadź badania i eksperymenty,
- w nagrodę za dobrze wykonane zadanie, daj sobie czas na wykonywanie czynności związanych ze sportem (grami, ćwiczeniami fizycznymi i ruchowymi),
- rytm muzyki stymuluje Twoje mięśnie do ruchu i tańca, co redukuje stres i sprzyja zwiększeniu uwagi i motywacji,
- odgrywaj fizycznie czytany tekst, wyobrażaj sobie siebie wykonującego opisywane w nim czynności,
- w czasie nauki wykorzystuj dramę i pantomimę,
- pisz dużymi literami na planszy lub tablicy,
- rób duże notatki mapowe, zapisuj duże liczby stojąc przy tablicy czy planszy,
- w nauce matematyki wykorzystuj konkretne, zaczerpnięte z życia przykłady,
- miejsca do siedzenia w czasie uczenia się powinno być wygodne,
- aby czuć się dobrze i swobodnie, musisz dać mięśniom swobodę ruchów,
- zadbaj o wyeliminowanie z otoczenia zakłóceń wywołanych ruchem innych osób,
- możesz czytać i uczyć się zarówno przy muzyce jak i w ciszy.