Dla uczniów

 Jak się uczyć – porady dla uczniów

Czy wiesz, że każdy z nas uczy się w troszkę inny sposób?! Jednym wiedza do głowy wchodzi jak czytają, innym jak słuchają a jeszcze innym jak chodzą z książką po pokoju.

„Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem”.

Konfucjusz

Każdy człowiek uczy się w charakterystyczny dla siebie sposób. Dysponując właściwą „instrukcją obsługi” mózgu, możemy dobrze wykorzystać i znacznie powiększyć własny potencjał umysłowy.

Jeśli jesteś wzrokowcem

Preferujesz naukę wizualną. Najlepiej uczysz się: patrząc, czytając, notując, rysując, oglądając, obserwując demonstracje.

  • w czasie lekcji musisz dobrze widzieć nauczyciela, oglądaj prezentowane ilustracje, wykresy, diagramy,
  • ucząc się języków, staraj się widzieć dane słowo oraz sprawdzaj w słowniku zapis fonetyczny,
  • lepiej sam przeczytaj, niż słuchaj czytającego,
  • ucz się za pomocą obrazów, pomocy graficznych i ilustracji w  atrakcyjnej formie kolorystycznej,
  • łatwiej rozwiążesz problemy matematyczne, jeśli wykorzystasz jako przykład zdjęcie lub rysunek realnego obiektu (np. dzielenie poprzez podzielenie ciasta),
  • podkreślaj najważniejsze informacje w tekście,
  • rób rysunki na marginesach,
  • rób notatki, przede wszystkim w postaci map umysłu,
  • zadbaj o prządek w swoim otoczeniu (bałagan rozprasza Cię i  dekoncentruje).
  • wieszaj w pokoju nauki kolorowe, przestrzenne, ładne plastycznie plansze, rysunki, mapy,
  • możesz uczyć się przy muzyce i bez (hałas, muzyka, rozmowy nie rozpraszają Cię).

Jeśli jesteś słuchowcem

Preferujesz naukę odbieraną za pomocą bodźców słuchowych. Najlepiej uczą się aktywnie słuchając; zarówno siebie, jak i innych.

  • najlepiej uczysz się poprzez słuchanie i mówienie w trakcie uczenia się,
  • nagrywaj i odsłuchuj tekst, mów go własnymi słowami,
  • dyskutuj, rozmawiaj o tym czego się uczysz,
  • dla wzmocnienia zapamiętywania głośno powtarzaj słowa kluczowe,
  • przeczytaj cały tekst na głos, by przekonać się, że zawarte są w nim wszystkie zaplanowane elementy,
  • rozmawiaj o tekście, bierz udział w dyskusjach po przeczytaniu lektury,
  • nie eliminuj subwokalizacji (czytanie „w myślach”),
  • trenuj poprawną pisownię, powtarzaj zasady ortograficzne, sprawdzaj swoje prace po napisaniu, żeby unikać błędów, które mogą pojawiać się w zapisie,
  • lepiej pracuj w ciszy – możesz mieć trudności z koncentracją i  uczeniem się gdy w tle słychać muzykę.

Jeśli jesteś kinestetykiem

Preferujesz naukę powiązaną z ruchem. Najlepiej uczysz się dotykając, odbierając bodźce przez powierzchnię skóry i włączając emocje.

  • angażuj w procesie nauki całe swoje ciało i mięśnie,
  • zadbaj o ruch w czasie nauki (maszeruj, stukaj, podskakuj, itp.),
  • aby dobrze zapamiętać szczegóły, korzystaj z technik kinestetycznych (naśladuj, odgrywaj, wystukuj rytm, rapuj, rymuj, kojarz z ruchem),
  • prowadź badania i eksperymenty,
  • w nagrodę za dobrze wykonane zadanie, daj sobie czas na wykonywanie czynności związanych ze sportem (grami, ćwiczeniami fizycznymi i  ruchowymi),
  • rytm muzyki stymuluje Twoje mięśnie do ruchu i tańca, co redukuje stres i sprzyja zwiększeniu uwagi i motywacji,
  • odgrywaj fizycznie czytany tekst, wyobrażaj sobie siebie wykonującego opisywane w nim czynności,
  • w czasie nauki wykorzystuj dramę i pantomimę,
  • pisz dużymi literami na planszy lub tablicy,
  • rób duże notatki mapowe, zapisuj duże liczby stojąc przy tablicy czy planszy,
  • w nauce matematyki wykorzystuj konkretne, zaczerpnięte z życia przykłady,
  • miejsca do siedzenia w czasie uczenia się powinno być wygodne,
  • aby czuć się dobrze i swobodnie, musisz dać mięśniom swobodę ruchów,
  • zadbaj o wyeliminowanie z otoczenia zakłóceń wywołanych ruchem innych osób,
  • możesz czytać i uczyć się zarówno przy muzyce jak i w ciszy.